Verrichtingen

Chirurgische verrichtingen
In de praktijk worden kleine chirurgische ingrepen gedaan, zoals het verwijderen van moedervlekken, cysten of wratten. Het maken van een afspraak voor het chirurgisch spreekuur gebeurt in overleg met de huisarts.

Spiraal of implanon plaatsing
In de praktijk is het mogelijk een spiraal of implanon te laten plaatsen, u hoeft hiervoor niet naar de gynaecoloog. Voorafgaand aan plaatsing wordt u eerst in consult gezien bij de huisarts om de verschillende mogelijkheden te bespreken. Bij een spiraal worden er in het consult voorafgaand aan de plaatsing kweken afgenomen.

Urine onderzoek
Bij klachten van een blaasontsteking kunt u zonder afspraak in de ochtend tot 12 uur urine inleveren bij de praktijkassistente. De urine opvangen in een schoon gewassen potje of in een speciaal hiervoor verkrijgbaar potje van de apotheek. De urine koel bewaren totdat u deze in de praktijk afgeeft.
Indien behandeling noodzakelijk is, sturen we een recept naar de apotheek.

Oren uitspuiten
Indien u last heeft van een doof oor, kunt voor het uitspuiten een afspraak maken bij de praktijkassistente. Het is verstandig eerst enkele dagen het oor te druppelen met water of olie, dan gaat het uitspuiten makkelijker.

Bloeddruk controle
Bij mensen met hypertensie worden de bloeddrukcontroles door de praktijkassistente gedaan. Hiervoor kunt u een afspraak maken bij de assistentes.

Vaccinaties
Voor de meeste vaccinaties kunt u bij de assistente een afspraak maken. Bijvoorbeeld vaccinaties die nodig zijn bij verre reizen of vitamine B12 of ijzerinjecties (uitsluitend op medische indicatie).

Bloedsuiker prikken
Voor diabeten bestaat de mogelijkheid geregeld de bloedsuiker te laten bepalen. Hiervoor moet u een afspraak maken op een moment dat u nuchter bent (na 12 uur ’s avonds niet meer eten, ’s ochtends een kopje koffie of thee zonder suiker mag).